☎ 0598-42 18 16

Hoofdweg 83, 9621 AD SLOCHTEREN

Zwangerschapscursus in Slochteren: MammaFit


Wil jij je zwangerschap zo fit mogelijk doorstaan en de unieke ervaring van de zwangerschap en het bevallen zo optimaal mogelijk ervaren? MammaFit helpt je te genieten van deze bijzondere tijd ondersteunt jou en je partner in deze tijd die naast positief ook zwaar en ingrijpend kan zijn. Met onze speciale programma richten we ons op de gezondheid van jou en je baby, waarbij jouw behoeften, fitheid en je persoonlijke kunnen centraal staan.
Onze cursus MammaFit is erop gericht dat je onder professionele begeleiding actief en veilig kan (blijven) sporten tijdens je zwangerschap en dat je na je zwangerschap optimaal kunt werken aan je herstel en je jezelf specifiek sterk kunt maken op activiteiten die je na de zwangerschap als moeilijk ervaart (bijvoorbeeld in je huishouding/gezin of beroep) en/of je jezelf specifiek voorbereidt op een sport die je graag wilt hervatten.

   - Geniet van je zwangerschap en van de periode daarna

   - Professionele begeleiding

   - Kenmerken van onze aanpak MammaFit

   - Voor wie?

   - MammaFit; actieve lessen

   - Coachingsblok "Kindje op komst"

   - Geïnteresseerd?

   - Prijzen

FMT FaceBook ZwangerFitBekijk hier ook onze MammaFit facebook-site!


Geniet van je zwangerschap en van de periode daarna: geef jezelf en je baby een goede start!

Veel vrouwen stoppen met sporten als ze zwanger zijn. Uit onderzoek is gebleken dat sporten tijdens de zwangerschap juist een positieve bijdrage kan leveren aan bijvoorbeeld het energieniveau, een goede nachtrust en de bloeddruk. Juist in een periode waarin er veel van het lichaam wordt gevraagd is het van het grootste belang om in een goede conditie te blijven. MammaFit is dé ideale manier om jezelf fit te houden en daarmee beperk je ook zoveel mogelijk eventuele lichamelijke klachten en dat komt zowel de moeders als hun baby's uiteindelijk ten goede!

   - Je wilt verantwoord (blijven) sporten tijdens en/of na je zwangerschap.

   - Fit en energiek je zwangerschapsperiode door.

   - Contact met andere actieve zwangere vrouwen en moeders in jouw regio.

   - Minder last van zwangerschapsklachten.

   - Goed voorbereid en zelfverzekerd de bevalling in.

   - Een voorspoedig herstel na de bevalling.

   - Een fysiotherapeut die snel zwangerschapsgerelateerde klachten kan signaleren en behandelen.

naar boven

Professionele begeleiding


We combineren training, informatie en ontspanning met individuele fysiotherapeutische begeleiding en zo nodig advies op maat. MammaFit wordt altijd door een gediplomeerd en speciaal opgeleide fysio/manueeltherapeute gegeven. We bieden een speciaal sportief en informatief programma aan dat is ontwikkeld door ervaren fysio- en bekkentherapeuten in opdracht van de NVFB. (Nederlandse Verenging voor Fysiotherapie bij Bekkenproblematiek en pré-, en postpartum gezondheidszorg)

"Een bevalling kun je gerust vergelijken met het leveren van een topprestatie en net als bij elke topprestatie vraagt dat een goede voorbereiding. Een marathon kan immers ook niet zonder een goede voorbereiding worden gelopen". Aan het woord is Cornelia, fysio- en manueel therapeut bij FMT de Woldstreek.

"Met onze specifieke kennis van het vrouwelijk lichaam en ruime ervaring met de preventie en/of de begeleiding van vrouwen met zwangerschapsgerelateerde klachten wil ik je hét steuntje in de rug geven zodat je je zo goed mogelijk voor kan bereiden op alle fases rond de zwangerschap, bevalling en kraamperiode en je optimaal begeleiden in deze periode".

naar boven

Kenmerken van onze aanpak MammaFit

   - Actieve, leuke, eigentijdse cursus waarbij ontmoeting, plezier hebben en uitwisseling van ervaringen met andere zwangere vrouwen en/of net bevallen moeders een belangrijke rol speelt.

   - Veilig sporten onder professionele begeleiding met veel variatie. Met behulp van materialen als cardioapparatuur, grote oefenballen, dynabands, gewichtjes, balanskussens en muziek wordt de training helemaal afgestemd op de belastbaarheid van je zwangere en/of pas bevallen lijf.

   - Aandacht voor probleemgebieden voor zwangere/net bevallen vrouwen: specifieke aandacht voor het voorkomen en verminderen van bekkenpijn, bekkenbodemklachten en het verbeteren van houding, tiltechnieken, ademhalingstechnieken en stabiliteit. 

   - Conditionele begeleiding om zo fit mogelijk naar je bevalling toe te groeien en de eerste periode na je bevalling fysiek beter aan te kunnen.

   - Begeleiding na de bevalling om je conditie terug te winnen, de bekkenbodem te trainen en te laten herstellen en om je figuur terug te winnen.

   - Aandacht voor ontspanning.

   - Advies en ondersteuning tijdens deze periode in samenwerking met je verloskundige, huisarts en gynaecoloog.

naar boven

Voor wie?

   - MammaFit is er voor álle vrouwen die zwanger zijn of net bevallen.

   - Voor actieve en sportieve zwangere vrouwen (bijvoorbeeld als tijdelijke vervanging van hun normale sport die tijdens de zwangerschapsperiode te zwaar en/of risicovol kan zijn)

   - Oók voor vrouwen die niet echt sportief zijn maar juist vanwege de zwangerschap besluiten aan hun fitheid te gaan werken.

   - Op advies van huisarts/verloskundige/gynaecoloog: bijvoorbeeld bij (post)zwangerschapsklachten zoals bij bekken(bodem)klachten, te snelle gewichtstoename of om een bloeddruk die licht verhoogd is te proberen onder controle te houden.

   - Voor al bevallen vrouwen die weer in vorm willen komen en/of zich willen voorbereiden hun eigen sport weer op te pakken.


Helaas niet voor zwangere vrouwen met hart- en longaandoeningen, te hoge bloeddruk, bloedingen of beschadigde vliezen. Bij andere klachten of bij twijfel wordt het advies gegeven om eerst contact op te nemen met je verloskundige of behandelend arts.

naar boven

MammaFit; actieve lessen


Vanaf 12 weken zwangerschap kun je al deelnemen aan deze eigentijdse zwangerschapsgym. Het voordeel hiervan is dat je op dat moment vaak nog weinig klachten hebt. Vanaf het begin wordt er veel aandacht besteed aan je conditie, een juiste houding, tiltechnieken, oefeningen voor je bekkenbodem en oefeningen die erop gericht zijn om rug- en bekkenklachten te voorkomen of verminderen. Mocht je gedurende de cursus toch klachten krijgen dan kunnen we hier snel op inspringen en hopelijk jou op tijd de juiste oefeningen geven om je klachten te verminderen of verergering van je klachten te voorkomen.


Vooraf krijg je een uitgebreide persoonlijke intake met extra informatie over het gebruik van je bekkenbodem en hoe je klachten tijdens de zwangerschap of na de bevalling kunt voorkomen of verminderen. Deze wordt apart afgesproken en zal meestal voorafgaand aan de ZwangerFit les plaatsvinden.


De lesopbouw is als volgt:

   - Gezamenlijke warming-up op muziek gedurende 10 minuten.

   - Conditietraining (cardio-training op apparatuur (loopband, fiets etc.) gedurende 20 minuten of op muziek. (soort aerobics)

   - Spierversterkende oefeningen (krachttraining) gedurende 20 minuten. De oefeningen zullen individueel en/of in groepsverband plaatsvinden en zowel op apparatuur als met oefenmateriaal. Er wordt hierbij extra aandacht besteed aan houding en stabiliteit om (bekken)klachten te voorkomen.

   - Cooling down, waarbij extra aandacht zal worden besteed aan ademhaling, ontspanning en de bekkenbodem.


Voor alle zwangere vrouwen die ondanks een druk leventje toch actief willen blijven of juist gaan bewegen is dit een ideale vorm van (preventief) sporten. Ook voor pas bevallen vrouwen is het vaak lastig om de hectiek van het gezinsleven los te laten. Tijdens deze actieve lessen ben je weer even lekker met jezelf bezig. Na de bevalling is het belangrijk om goed begeleid te worden in het opbouwen van je kracht, conditie en bekkenbodem, zodat je op deze manier klachten bij een eventueel volgende zwangerschap of op latere leeftijd kunt voorkomen of verminderen. Ik hoor vaak terug dat moeders het heerlijk vinden een moment voor zichzelf te hebben.


MammaFit actieve lessen worden gemengd gegeven, dus zowel zwangere- als net bevallen vrouwen sporten in dezelfde groep van maximaal 10 personen. De lessen worden echter op zo'n manier gegeven dat toch iedereen op haar eigen nivo kan trainen. Dus ben je net zwanger en heb je nog veel energie, dan zul je dat kwijt kunnen in de les. Maar ben je hoogzwanger of net bevallen en is je conditie even wat minder, ook dan zul je na de les een voldaan gevoel hebben.

De lessen zullen verzorgd worden door het Mamma-team:

Willemijn Haak en Cornelia Antonides als invaller.



Willemijn is een manueel therapeute die affiniteit heeft met zwangerschapsgerelateerde klachten.


Cornelia is geregistreerd ZwangerFit® docente en heeft MammaFit ontwikkeld in Slochteren. Omdat ze zich momenteel volledig op de behandeling van kinderen met Hoog Cervicale Functiestoornissen wil richten geeft ze tijdelijk alleen lessen als er een invaller nodig is. Ze heeft wel de supervisie over de MammaFit.

naar boven

Coachingsblok "Kindje op komst"


Tijdens de coachingslessen geef ik je uitgebreide informatie over alle onderwerpen die betrekking hebben op de zwangerschap, de bevalling en de periode na de bevalling.

Het coachingsblok is de ideale manier alles aan de weet te komen en om je vragen te stellen.

Onderwerpen die onder andere aan bod komen:

   - Kennismaking.

   - Wat kun je fysiek en emotioneel verwachten in de verschillende fases tijdens en na de zwangerschap en   rondom de bevalling.

   - Uitleg over start van de bevalling (ontsluitingsfase), de overgang naar persfase en het persen

   - Omgaan en opvangen van diverse soorten weeën met houding en ademhalingstechnieken.

   - Uitleg en aanleren ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen.

   - Functie en eventuele problemen in bekkenbodemgebied met tips/adviezen.

   - Partnerles: hoe kunnen jij én je partner goed voorbereid zijn op de bevalling

   - Kraamtijd, herstellen van de bevalling, genieten van je kindje in de nieuwe gezinssamenstelling.


De coachingslessen worden gegeven in het laatste gedeelte van je zwangerschap met vrouwen die in dezelfde periode als jij uitgerekend zijn. Dit zijn 2 bijeenkomsten van 1,5 uur en één partnerbijeenkomst van twee uur. De bijeenkomsten bestaan uit een gedeelte theorie en uit een gedeelte oefeningen, hierbij moet je denken aan oefeningen voor ademhalingstechnieken, maar ook oefeningen voor een juiste houding en oefeningen voor je bekken en bekkenbodem.

De partnerbijeenkomst is vooral gericht op de partners. Hierin wordt de informatie die jij in de coachingslessen hebt gehad ook met je partner gedeeld en zullen we verschillende oefeningen doen. De partnerbijeenkomst heeft als doel je partner inzicht te geven in het reilen en zeilen rondom de bevalling en hem tips te geven hoe hij jou kan bijstaan op momenten dat jij het het moeilijkst hebt.

Verder is er na de bevalling nog een babybijeenkomst van een uur. Deze babybijeenkomst bestaat uit twee gedeeltes. Het eerste gedeelte kletsen we onder het genot van een kopje koffie of thee bij over hoe het met iedereen gaat en in het tweede gedeelte laat Silvia Meijering-Schrager van massagepraktijk Papillon je kennismaken met babymassage. Zij biedt trouwens op afspraak ook de mogelijkheid tot een heerlijke ontspanningsmassage voor zwangere vrouwen én moeders!
Verder is deze bijeenkomst vooral heel erg gezellig en is het leuk om elkaars baby's te bewonderen met de dames van jouw coachingsgroepje!


Het coachingsblok bestaat uit 2 theorieavonden voor de mama’s in spé, en 1 x een partneravond.

Het coachingsblok "Kindje op Komst" gaat van start bij voldoende interesse (minimaal 3 deelnemers)

Zodra er een datum gepland is zal ik deze op de website vermelden.

Ben jij geïnteresseerd en zie je nog geen datum, neem dan contact op via het contactformulier dan informeer ik je over de mogelijkheden en/of plaats ik je op de wachtlijst, we gaan van start zodra er ten minste 3 aanmeldingen zijn!

naar boven

Geïnteresseerd?

MammaFit is er iedere donderdagavond van 19.30 tot 20.30 uur in de spiksplinternieuwe oefenzaal die sinds kort inpandig is in onze eigen praktijk:

FMT de Woldstreek, Hoofdweg 83 te Slochteren.

Voor meer informatie en/of vragen neem je hier contact met ons op.


Praktisch: Het is handig om gemakkelijk zittende kleding liefst met meer laagjes en schone sportschoenen te dragen en een handdoek mee te nemen. Geef je nog borstvoeding plan dit dan relatief kort voor de les en gebruik een goed zittende BH. Instromen kan op elk gewenst moment vanaf 12 weken in de zwangerschap tot 9 maanden na de bevalling. De groepen bestaan uit maximaal 10 personen.

naar boven

Prijzen

Pakket Prijs
"MammaFit"
(Strippenkaarten van 10x actieve lessen opbouwfase)
125,00
Vervolglessen “MammaFit” per maand
45,00
"Kindje op komst" pakket
(Theoriecursus 2 avonden en 1 partneravond)
75,00
Babybijeenkomst met kennismaking babymassage, duurt 2 uur
30,00
Alle prijzen zijn inclusief BTW.

Als je al klachten hebt kan het verstandig zijn eerst een afspraak bij een van ons te maken. We doen dan een uitgebreid onderzoek en maken dan een plan op maat voor de training in combinatie met eventueel manueeltherapie/fysiotherapie. Deze behandelingen worden als je aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie helemaal vergoed door de zorgverzekeraar.

Als je vanwege de bevalling en/of op basis van medische klachten op advies van je huisarts/verloskundige/gynaecoloog een tijd stopt, dan blijven je lessen geldig tot maximaal 4 maanden na de bevalling.

De cursus wordt soms gedeeltelijk vergoed door uw zorgverzekeraar, afhankelijk van uw aanvullende verzekering. Je kunt de nota van MammaFit altijd proberen in te sturen naar de zorgverzekeraar. Hier wordt echter wisselend mee omgegaan.

Voor eventuele specifieke voorwaarden u het beste contact opnemen met uw eigen zorgverzekeraar. 

Kortom: Of je nu klachten hebt of niet, je voor het eerst zwanger bent of al voor de vierde keer: bij ons ben je in goede handen. Wanneer je nog twijfelt of de zwangerschapslessen MammaFit iets voor jou zijn, dan zou ik je aanraden een GRATIS proefles te volgen! Dan kun je zelf ervaren hoe deze actieve vorm van zwangerschapsgym jou bevalt!

naar boven

Wil je een gratis proefles? Neem dan contact op via het Contactformulier op de website.


© F.M.T. de Woldstreek, 2017.

Top